Zwangerschap – voor & tijdens

0
51

Al jaren verdiepen we ons in goede voeding, een goede levensstijl. Steeds vaker raken de dames zwanger tijdens onze voedingscoaching en wat zijn we trots dat we daar aan mogen bijdragen. Dat heeft ons er toe gezet om meer informatie te delen voor vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn of net bevallen zijn en borstvoeding geven.



Voorbereiding op de zwangerschap


Een gezond kindje begint bij een gezonde moeder (én vader!) Dit begint al met goede voeding en een gezonde levensstijl vóór de zwangerschap en gaat verder tijdens de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding.

Geen enkele andere samenleving is zo zorgeloos over de voorbereiding op zwangerschap en geboorte dan onze huidige maatschappij. Vergelijk de huidige westerse maatschappij (over het algemeen) eens met traditionele culturen, waar met veel wijsheid en toewijding gezorgd wordt dat vrouwen en mannen een periode voor de bevruchting voldoende voedzame voeding tot zich nemen en dit door zetten tijdens de zwangerschap en tijdens het geven van borstvoeding.

Erger nog is de maatschappij die het advies geeft om een dieet te volgen laag in vet, laag in dierlijke producten en hoog in bewerkte producten. Deze maatschappij wijkt enorm af van onze natuur en geeft de gezondheid van de ouders én de jongere kinderen op in ruil voor dogma, gemak en een financieel gewin. Vergeet niet dat kan er flink aan verdient worden door de farmaceutische industrie. Doktersbezoeken, medicatie etc. Aan een gezonde moeder en gezonde kinderen kan niets verdient worden.

Wanneer er iets mis gaat, wanneer de baby veelte vroeg wordt geboren of dat er iets anders mis is, worden de genetics vaak de schuld gegeven. Dat zorgt er voor dat we onze verantwoordelijkheid als ouders niet hoeven te nemen. Maar we zijn ook realistisch hierin: veel ouders weten niet hóe groot de invloed is van onze voeding (+onze levensstijl), op de kindjes die zich vormen in de buik. Dit wordt ons niet vertelt, dit leren we nergens. Dit geldt niet alleen voor de vrouwen, maar ook voor de mannen.

Moderne onderzoeken tonen aan dat voeding zeer belangrijk is voor de genen en dat een slecht voedingspatroon negatief effect kan hebben op meerdere generaties.

Een gezonde baby:

  • heeft een goed verteringsstelsel, drinkt goed
  • heeft geen last van uitslag of astma
  • huilt zelden, is blij lacht en slaapt goed
  • is alert en nieuwsgierig, brabbelt
  • is robust, heeft sterke botten, rechte tanden, een gezonde huid, kan goed horen
  • leert te zitten, te lopen, te praten binnen de normale ontwikkelingsperiode
  • heeft liefde en affectie nodig maar kan met de tijd ook zelf spelen zonder constante attention


Een gezonde baby heeft gezonde, intelligente, attractieve, gedisciplineerde ouders. Zij zijn zich ervan bewust dat een gezonde baby begint in de periode vóórdat de vrouw zwanger wordt.

Ons advies en de informatie die we delen over zwangerschappen, staat waarschijnlijk haakt op alles wat je tot nu toe te horen hebt gekregen. Dat weten we en we kennen deze informatie, maar we vinden dat alle moeders en kinderen het beste verdienen.



Hoe eet je nu en wat adviseren we in grote lijnen?


Eet je al:

  • zoveel mogelijk verse vleessoorten en soms orgaanvlees? (let op: gras gevoerd en biologisch)
  • eet je verschillende vetten zoals ghee, reuzel, roomboter, kokosmelk/vet, vet vlees, vette vis etc?
  • haal je zoveel mogelijk eten bij de bio boeren en lokaal?
  • een voedingspatroon hoog in eiwitten en (dierlijke) vetten?
  • maak je al een eigen bottenbouillon van koeien die inderdaad: gras gevoerd  te eten krijgen en biologisch zijn?
  • eet je wilde vis (vis? Ja zeker, hierover volgt een aparte blog)
  • eet je biologische of eigen geteelde fruit en groenten die je zelf lekker vindt en waar je goed op reageert?
  • eet je eventueel wat brood/crackers van hoge kwaliteit granen?
  • drink je veel (gefilterd) water en nuttig je weinig tot geen alcohol?
  • gebruik je geen drugs?
  • snoep je zelden tot nooit?
  • eet je geen lage kwaliteit vlees en zuivel producten?
  • gebruik je geen medicatie?

    Dan heb je je lichaam qua voeding al goed voorbereid op een eventuele zwangerschap! (Sport, beweging in de buitenlucht, straling verminderen, goed omgaan met stress, red light therapy etc, spelen natuurlijk ook een grote rol! Daarover later meer in andere blogs.)

    Ons advies is om ongeveer 6 maanden de tijd te nemen voordat je probeert om zwanger te worden en in die periode vooral de puntjes op de í te zetten.

Denk aan het weglaten van:

  • alcohol
  • koffie
  • bewerkte producten (met E-Nummers)
  • fastfood
  • besproeide groenten en fruit
  • lage kwaliteit zuivel (gewone boters, kwark, yoghurt, melk, chocomelk etc)
  • slechte kwaliteit vlees (dieren die niet buiten leven en niet hun gangbare voedsel krijgen, dieren die onnodig, preventief medicatie krijgen)

Een goede voorbereiding is in dit geval niet het halve werk, het is veel meer dan dat



Weet je van jezelf dat je voeding nog niet zo optimaal is? Dat je veel bewerkte producten eet of producten van lage kwaliteit? Bestaat je voedingspatroon uit producten laag in vet en misschien wel zoveel mogelijk plantaardig? Dan adviseren we je om iets langer de tijd te nemen om je om je voedingspatroon te optimaliseren. Denk aan anderhalf tot twee jaar. Dit lijkt lang, maar je lichaam heeft de tijd nodig om zich weer aan te vullen met de juiste voeding, de juiste vitaminen en mineralen. Dit is zoveel waard, zowel voor je eigen gezondheid als dat van je kindje op lange termijn: neem de tijd!

Wil je meer weten, stel gerust je vragen aan ons via de blog, Instagram of 0623396569. We nemen graag de tijd om je te adviseren, zeker als je graag zwanger wil worden. Wil je alvast beginnen met je voeding aan te passen? Meld je dan aan via ww.bhbonline.nl en start binnenkort met je eigen voedingsschema met of zonder persoonlijke coaching!

#BUILDINGHEALTHYBODIES #ZWANGERSCHAP #VOEDING