Zout vermijden? Wij adviseren juist van niet!

0
47

Velen van ons passen op dat ze niet te veel zout binnen krijgen, want teveel aan zout zou slecht voor je zijn. Niets is minder waar!

Zout van goede kwaliteit is zeer belangrijk voor ons lichaam. Zouten bevatten een enorme hoeveelheid aan mineralen. Mineralen zijn van groot belang voor een gezond lichaam, sterker nog zonder mineralen heeft het eten van vitaminerijk voedsel weinig zin. Mineralen zijn de activators, de sleutels van ons lichaam die allerlei belangrijke biochemische processen in werking zetten. We krijgen over het algemeen al onvoldoende (goede) voeding binnen, dat dus al snel een te kort van belangrijke mineralen kan opleveren.
Keukenzout daarentegen wordt bewerkt in een fabriek en is dus geraffineerd, net als witte meel en witte suiker. Geraffineerde producten zijn ontdaan van veel mineralen en bij zout blijft alleen natrium over (soms wordt jodium toegevoegd). Veel bewerkte producten bevatten ook keukenzout (en daarnaast vaak nog andere stoffen zoals e-nummers), daar adviseren we om zoveel mogelijk puur en onbewerkt te eten.

Veel van onze members sporten regelmatig en intensief, maar ook voor de niet zo fanatieke sporters is het belangrijk om zout toe te voegen aan je water. We zweten ’s nachts alleen al als we liggen te slapen, laat staan als we aan het werk zijn, op de fiets heen en weer rijden, voor de kids zorgen en het huishouden aan het doen zijn.

En wat dacht je van dat heftige trek gevoel? Soms zelfs die heftige zoete trek? We beloven je dat deze trek grotendeels verdwijnt (misschien wel helemaal) als je deze 3 zouten in je water doet gedurende de dag!

Belangrijk voor de elektrolytenbalans:
Elektrolyten zijn mineralen die een elektrische lading hebben als ze worden opgelost in water. Ze zijn cruciaal voor het zenuwstelsel, de spieren en het behoud van de juiste verhoudingen in het lichaam. Je kan al veel elektrolyten door voldoende en onbewerkt te eten.

Elektrolyten zijn mineralen zoals sodium, natrium, kalium en magnesium. Deze mineralen vind je in voeding zoals botten bouillon, lever, rundvlees, banaan, avocado, noten en zoete aardappel.

Ons advies:

Ons advies is om dagelijks minimaal 2.5 liter gezuiverd water te drinken. Optimaal zou zijn als je hieraan ook een beetje zout toevoegt.  We horen je denken: welke zouten adviseren we en welke hoeveelheden?

We leggen het hieronder uitgebreid uit. Wil je de korte versie? Here it goes!

Belangrijke mineralen om aan te vullen zijn sodium, potassium (kalium) en magnesium. Je kan dit dus makkelijk aanvullen door een mix te maken met Keltische zee zout, Potassium zout en Epsomsalt (magnesium sulfaat). Deze zouten kan je natuurlijk ook gebruiken om over je vlees, vis en ei te doen, of zelfs voor uitwendig gebruik zoals een bad, huidverzorging etc.

Voeg: 1/3 theelepel (snufje zout) van de drie verschillende zouten toe aan 1 liter water. Begin direct in de ochtend met zout water drinken en drink het gedurende de gehele dag. De smaak is in het begin even wennen.


EpsomZout (1/3 theelepel per liter water)

Epsom zout, ook wel magnesiumsulfaat, was vele jaren geleden (17e eeuw) het meest gebruikte hulpmiddel in Engeland. Het zout is vernoemd naar de stad Epsom in Surrey (beroemdste kuuroord van Engeland), omdat het zout het eerst werd gewonnen uit het minerale water. Hier werd de magnesiumsulfaat gemaakt van een bestanddeel van zeewater, dat een ruime hoeveelheid magnesium bevat. 

  • Epsomzout vermindert spierpijn en gewrichtspijn
    Epsomzout wordt al sinds de ontdekking gebruikt om pijn in de spieren en gewrichten te verlichten. Dankzij het hoge magnesiumgehalte heeft dit mineraal pijnstillende deugden die je in staat stellen om pijn in verband met reuma en artritis te verlichten. Bovendien is het perfect voor atleten omdat het pijn en kramp vermindert en het herstel na trainingen versnelt. (Je kan epsomzout ook gebruiken om insectenbeten te verzachten en is dus multifunctioneel inzetbaar)
  • Epsomzout voor het zenuwstelsel
    De meeste mensen hebben al snel last van een magnesium te kort.
    Dit komt:
    1. omdat het voedingspatroon niet optimaal is  
    2. omdat onze voeding steeds minder voedingsstoffen bevat
  • Espsomzout voor een goede stemming
    Een magnesiumtekort verhoogt de kans op stress en een slechte stemming. Het gebruik van epsomzout kan stress en angsten verminderen. Alles draait om voldoende vitaminen en mineralen en balans in het lichaam. Bovendien bevordert epsomssalt de afgeving van serotonine, het hormoon dat verantwoordelijk is voor geluk.

Het anti stress mineraal!
Epsomzout voorkomt migraines en helpt je je slaap te optimaliseren. Daarnaast verbetert het de zenuwfunctie doordat het een positief effect heeft op ons calcium niveau: ‘Magnesium zorgt samen met calcium en andere vitamine en mineralen een belangrijk rol bij de aanmaak van hormonen. Het wordt ook wel “antistressmineraal” genoemd.’ (lees ons andere blog over supplementen)

  • Epsomzout zuivert het lichaam
    Dankzij de magnesium, helpt epsomszout om toxines en zware metalen uit je lichaam te verwijderen. Daarnaast helpt het je lichaam te voorkomen dat milieuverontreinigende stoffen zoals pesticiden, farmaceutische residuen of organische verontreinigende stoffen je gezondheid aantasten.

*Je zout misschien denken dat zout je verstopt, maar wanneer men last heeft van obstipatie kan epsomzout je enorm helpen!

  • Remedie voor verkoudheid en groep
    Het blijkt een geweldige bestrijder te zijn van verkoudheid en grip. Je kan ook een bad nemen met epsomsalt, wat het proces versnelt om weer beter te worden.
  • Epsomzout om hart- en vaatziekten te bestrijden
    Naast een gezonde(re) levensstijl, is epsomszout een perfecte aanvullen om hart en vaat ziekten te voorkomen. Epsomzout kan de lichaamstemperatuur verhogen, dit stelt het lichaam in staat om de bloedvaten te vergroten. Het gebruik van epsomzout helpt daarom ook de bloedcirculatie te bevorderen. Daarnaast verlaagt het, dankzij de grote hoeveelheid magnesium, de bloeddruk en voorkomt het daarmee hart- en vaatziekten. Dit zoutsoort staat ook bekend om het feit dat het de bloedsuikerspiegel stabiel(er) houdt.

Epsomsalt te koop via internet zoals hier!


Keltisch zeezout (1/3 theelepel per liter water)

Keltisch Zeezout komt uit het gebied Guérande, Bretagne, Frankrijk en wordt gewonnen volgens een traditionele methode. Het bevat maar meer dan 80 mineralen in de juiste verhouding, samenstelling en balans ten opzichte van elkaar staan. Het zout wordt niet gewassen, niet gedroogd en niet geraffineerd, dus de mineralenbalans blijft volledig intact. Wat zijn de voordelen van het drinken van Keltisch zee zout?

  • Het geeft je langdurige energie door de vele mineralen en spoorelementen. Echt een goeie vervanger voor je morning koffie 😉
  • Het verbeterd je gezondheid en vitaliteit door de aanvulling op je mineraalhuishouding. Ziekte en kwaaltjes worden vaak veroorzaakt door een mineralen tekort waardoor verzuring optreed. Om kwaaltjes, ziekte en verzuring tegen te gaan zijn mineralen enorm belangrijk
  • Het alkaliseert je lichaam en herstelt je zuur-base balans.
  • Het stimuleert je stofwisseling.
  • Het bevordert de homeostase. Homeostase is het proces waarbij organismen het inwendige milieu van chemische en fysische processen in evenwicht houden, ondanks veranderingen in de omgeving waarin het organisme zich bevindt. 

Keltisch zeezout bestellen via Pit & Pit.


Potassium chloride (kalium zout) (1/3 theelepel per liter water)

Kalium (potassium in het engels) is een mineraal dat samen met chloride en natrium betrokken is bij het regelen van de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam
Als een elektrolyt helpt kalium de vochtbalans in je lichaam te controleren. Kalium zorgt er samen met natrium voor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich samentrekken.  Kalium heeft daarbij een gunstig effect op de bloeddruk omdat het het bloeddruk verhogende effect van natrium tegenwerkt. Kalium helpt je botten sterk te houden terwijl je ouder wordt en voorkomt daarmee een boel ouderdomskwaaltjes.

Bestel je kalium zout bijvoorbeeld hier


Kortom; tijd om een beetje zout aan je (gezuiverde) water toe toe voegen! Laat ons weten wat je merkt aan je energie leven, je training of andere dingen die je opvallen.
Wanneer heb je teveel zout gebruikt? Wanneer je aan je extreem dunne ontlasting hebt! Minder dan de hoeveelheid en kijk hoe dat gaat.

Team BHB