Wentelteefjes

Wij maken heel af en toe een uitzondering om brood te eten. En wanneer we dat doen maken we er meestal iets zoets van. Wentelteefjes worden normaal gesproken gemaakt van witbrood, en veel boter, melk en suiker. Wij hebben een andere versie gemaakt, zonder suiker en zonder melk. Zelfs de boter kan je weglaten. Twijfel je of ze onderdoen voor de ouderwetse wentelteefjes? Maak dan onze versie, én laat ons weten wat je er van vindt door ons te taggen!

Ingrediënten:

  • 4 eieren. Wij gebruikten 3 eieren zonder eigeel, 1 ei met eigeel (Je kan ook meer eigeel gebruiken)
  • Beetje kaneel
  • Klein stukje roomboter
  • 4 volkoren broodjes (je kan ook glutenvrij brood gebruiken)
  • 100 gram banaan
  • 25 gram pindakaas

Bereidingswijze:

Gelukkig is dit receptje super simpel! Je zet de pan aan en je wacht totdat de pan warm is. Mik een beetje boter in de pan. Mag je weinig vet op dit moment, omdat je in fase 2 of 3 zit? Gebruik dan niks als je pan dit aankan.
Pak een diep bord, en doe daar je eiwitten + 1 eigeel in. Meng er een mespuntjes kaneel door, en roer het geheel goed door met een vork. Dompel vervolgens je broodjes in het eimengsel. Wacht ongeveer een minuut, en draai je broodje een paar keer om. Als het goed is heeft je broodje het ei geabsorbeerd.
*Tip: Heb je nog oud brood in de kast liggen? Gebruik deze! Oud brood is super voor wetenteefjes.

Nu is het tijd voor het bakken: Leg je broodjes in de verhitte pan. Zet de pan op half hoog vuur en wacht een paar minuten. Draai het broodje om en herhaal dit een paar keer totdat je broodje goud/bruin is van kleur.

Beleg het brood met toppings naar keuze. Wij gebruikten banaan, aardbei en pindakaas. Je kan je broodje al in de pan beleggen als je wilt. Hierdoor wordt de banaan lekker warm en de pindakaas vloeibaar. Beetje kaneel erover en klaar!

Natuurlijk kan je de wentelteefjes aanpassen naar je eigen macro’s. Voor minder koolhydraten pas je de hoeveelheid brood en/of banaan aan. Voor minder vet laat je het eigeel en de boter weg, en/of verminder je de hoeveelheid pindakaas.

Macro’s volgens het recept:
Eiwitten: 12 gram
Vetten: 30 gram
Koolhydraten: 60 gram

Tag ons in jouw creatie en laat ons weten wat je er van vindt. @buildinghealthybodiesonline #buildinghealthybodies

Enjoy! Team BHB