We krijgen vaak de vraag: Wat zijn goede schoenen om te dragen tijdens het trainen?

Dit antwoord verschilt natuurlijk per sport, maar wij zullen deze vraag beantwoorden vanuit functional fitness en het dagelijks leven.

Onze voeten zijn onze fundering. Onze voeten en de stand er van, hebben invloed op ons gehele lichaam. Dit betekent dat het soort schoenen dat je dagelijks draagt, ook een grote invloed heeft op onze voeten en dus de rest van ons lichaam. Denk aan tegen die naar elkaar toe gaan staan, botten die daardoor gaan uitzetten aan de zijkant van je voet, (lage) rugpijn, verkeerde houding tijdens het lopen/rennen etc.

Ons lichaam kan onszelf heel goed voorzien van stevigheid, demping en grip. Niet voor niets vinden veel kinderen (maar ook volwassenen) het prettig om op blote voeten te lopen en te trainen. Wanneer je in de gelegenheid bent om dit te doen, bijvoorbeeld als je thuis traint of wanneer je op blote voeten in de gym mag trainen, is dit een goede keuze.

Wil je graag schoenen dragen tijdens je training, dan adviseren we om te trainen op platte schoenen die breed genoeg zijn om  je voet z’n eigen vorm aan te laten nemen en die je tenen ruimte bieden.

Vivo Barefoot deelt veel informatie op Facebook en Instagram. Volg & leer!

Er zijn een aantal merken die zeer platte en brede schoenen ontwikkelen. De merken waar wij mee bekend zijn en die we aanraden:
Vivo barefoot
Merrel

Als je al jaren gewend bent om op schoenen te lopen en te trainen met veel demping, zal je de komende periode natuurlijk moeten wennen aan deze platte schoenen. Geef het even de tijd. In het begin kan het zo zijn dat je last krijgt van je onderrug en je knieën. Zij komen nu weer terug in hun natuurlijke positie en moeten weer ‘aan het werk’.

Vrije tijd
Als we het hebben over slippers voor thuis, op de camping, wandelingen in de heuvels, of hardlopen in het bos, dan adviseren we deze ‘sandalen’ van Earth Runners.

Niet alleen heeft je voet alle ruimte om te bewegen zoals dat zou moeten kunnen, je bent ook nog eens gegrond. Lees binnenkort hier de blog over gegrond zijn (aarden) en dat het alles behalve iets zweverigs is.

#buildinghealthybodies #barefoot