Stop met het verspillen van je geld aan Vitamine D supplementen

0
12

Als je iets wil aanvullen, vul dan je magnesium aan zout (lees hier de blog). Magnesium activeert Vitamine D. Eet daarnaast je vitamine D uit dierlijke vetten.

Het is belangrijk om je vitamine D uit dierlijke producten te eten, want alle in vet oplosbare vitamines werken samen en creëren een balans in het lichaam. Deze samenwerking is belangrijk voor de opname. De enzymen en fytochemicaliën waarvan een voedingsstof “in de natuur” is verpakt, is belangrijk voor de opname en de werking. 

Deze cofactoren helpen je lichaam de voedingsstof te herkennen en te assimileren zoals dat gebeurt bij vitamines en mineralen uit goede voeding. Synthetische supplementen zorgen niet voor de geïsoleerde verbindingen naar de cellen, waardoor je lichaam ze minder snel zal herkennen. 

Vitamine A en D hebben een verhouding van 10 op 1 nodig, dus met onze geïsoleerde vitamine D-supplementen die alleen vitamine D bevat, verwerp je eigenlijk je vitamine A level.

Vitamine K2 speelt een belangrijke rol als we het hebben over de balans van vet oplosbare vitamines. Dit is de reden waarom we naast levertraan, ook ghee adviseren. Levertraan bevat hoge niveaus van vitamine A en D maar bevat geen K2. Ghee bevat wel veel K2.

Misschien weet je het nog wel, de traditionele ‘regels’ betreft eten maken. Er is een wijsheid in de traditionele keukens waar we ons eten in zouden moeten bakken en die is er niet helemaal niet voor niets. Denk aan: Het bakken van met vlees/vis in rundvet en het bakken van eieren in boter.
Dit is om voedingsstoffen te combineren zodat we een perfecte balans van het vet hebben in combinatie met super oplosbare vitamineverhoudingen.

Alleen vetten afkomstig van dieren die buiten hebben geleefd, met toegang tot zonlicht(!!) zal vitamine D bevatten. Dieren die binnen worden gefokt, dus niet. Alweer een reden om te zorgen dat je vlees haalt bij een bio dynamische boer.

Vitamine D is namelijk een hormoon opgeslagen in de vetten van dieren tegen de absorptie van UV-B licht door de huid. Wanneer je/de huid wordt blootgesteld aan zonlicht, produceert het vitamine D.

Het lichaam kan in de huid vanuit een metaboliet van cholesterol (7-dehydrocholesterol) vitamine D3 aanmaken onder invloed van het uv B-deel van het zonlicht. Endogene productie is verreweg de belangrijkste bron van vitamine D.

De meeste van ons nemen niet genoeg van deze UVB op stralen om de nodige hoeveelheden vitamine D aan te maken vereist voor optimale menselijke gezondheid. Dit heeft grotendeels te maken met onze levensstijl, ons magnesium te kort, hoe vaak we buiten zijn én hoeveel kwalitatieve dierlijke producten we eten.

Probeer meer naar buiten te gaan wanneer de zon schijnt:

  • beweeg (wandel of fiets) het liefst 30 minuten in zon wanneer dit kan (ochtend of namiddag als het erg warm is)
  • zorg voor stukken blote huid
  • draag geen zonnebril
  • smeer geen zonnebrandcrème

Omdat velen van ons een te kort hebben aan Vitamine D, ook de reden om de zon aanvullend te ‘eten’ in de vorm van dierlijke vetten.

De beste voedselbronnen van vitamine D:

  • zalm en andere wilde vissen
  • koudgeperste levertraan
  • reuzel en andere varkensproducten (mits je geen huiduitslag ervaart zoals pukkeltjes waar sommige mensen gevoelig voor zijn)
  • lever en ander orgaanvlees van allerlei dieren: rund, varken maar ook wild
  • eieren
  • boter
  • ghee