Podcast – Kan je niet naar de gym?

‘Focus op Hetgeen Dat je kan controleren.’

Bekijk de video hierboven of luister de hele podcast op Spotify! (klik) Heb je geen Spotify, no problem! De podcast staat op alle streamings diensten.


Het is voor ons allen een gekke periode, maar laat je niet gek maken. Verdoe je niet tijd niet met piekeren over het verliezen van je progressie.

Met progressie bedoelen we vooral: de lichamelijke én de mentale progressie die je doormaakt, door wekelijks naar de gym te gaan. De progressie betreft je lichaamsverhoudingen, je discipline voor gezonder leven, het afvallen, het lichamelijk en mentaal sterker worden, het fitter worden en vooral: fit voelen!

Als je een fanatieke lifter bent en je kan nu geen heavy squats en deadlifts doen, dan zal je zeggen dat het wél een negatieve invloed heeft op je progressie.

Op de korte termijn “Ja”. Als je straks weer de gym in komt zal je niet direct je persoonlijke records kunnen liften.

Dat klopt. Maar dit gewicht lift je ook niet tijdens een eerste training na een vakantie, op een slechte dag, of nadat je een week niet zo fit bent geweest.

Op de lange termijn “Nee”: Een periode waarin je even geen krachttraining is heel goed voor je herstel. Je mindset, spieren, pezen, gewrichten en je hormoonhuishouding; alles kan nu optimaal herstellen. Er zijn meerdere topsporters, waaronder olympisch lifters, die er voor kiezen om 1-2 maanden per jaar niet te liften. In deze periode doen ze een andere vorm van training.

Lees ook onze blog over wat herstel en rust met je lichaam doet, op www.bhbinfohub.nl (https://bhbinfohub.nl/wat-is-een-deload-week-wanneer-en-waarom/)


Er zijn zoveel onderdelen die je kan verbeteren, buiten de gym. Al die dingen waar je normaal zegt: “Daar heb ik echt geen tijd voor” 😉

Welke doelen zou je kunnen stellen:

  • Zet een nieuw doel voor je plank record
  • Verbeter je tijd van 1 KM rennen (of 2 of 5 KM)
  • Doe 3-5 keer per week een home workout (volg een programma)
  • Oefen met je springtouw hoe vaak je achter elkaar kan springen zonder een fout te maken
  • Zet een nieuw doel voor je pushup record
  • Probeer een handstand vol te houden
  • Oefen de split of de spagaat
  • Verbreek je persoonlijk record van 100 burpees voor tijd
  • Doe online yoga video’s mee voor je mobiliteit
  • Maak iedere week één lange wandeling en dagelijks een korte wandeling

Gebruik deze periode om nieuwe doelen te stellen en te behalen.

Wat is nog meer van belang om je fit te blijven voelen en er voor te zorgen dat je progressie door blijft gaan?

  • Zorg dat je je voeding handhaaft! We kunnen het niet vaker benadrukken. Goede voeding en de juiste hoeveelheid zorgen er voor dat je je progressie kan behouden. Eet iedere maaltijd voldoende eiwitten en behoud controle over je porties.
  • Ga naar buiten en geniet van de natuur, de zon en de frisse lucht.
  • Drink voldoende water gedurende de dag.
  • Optimaliseer je slaap.
  • Probeer het gebruik van je schermen (tv, mobiel etc) te minimaliseren. Lukt dit overdag niet? Probeer er dan voor te zorgen dat je het gebruik minimaliseert de laatste 2-3 uur voordat je gaat slapen, voor een goede nachtrust en dus een goed herstel.

Wat we eigenlijk willen zeggen: Je hoeft je niet druk te maken om het feit dat je nu niet naar de gym kan om krachttraining te doen. Dat is zonde van je energie! Zie het als een mogelijkheid om goed te herstellen, zowel lichamelijk als mentaal. Gebruik het voor andere doelen en blijf gezond en fit. Haal ook nu, het beste uit jezelf. Dan zal je merken dat je progressie ook nu, gewoon door gaat.

#hardworkworks #buildinghealthybodies