Wat is mediteren:

De essentie van meditatie is het leven in het nu. Je denkt niet aan het verleden, of aan de toekomst. Niets zweverigs of ingewikkelds.

Uit onderzoeken blijkt dat gelukservaringen en diepe ontspanning pas echt worden ervaren als de aandacht wordt gericht op het hier en nu. Wij mensen denken regelmatig aan wat al is geweest, óf wat nog komen gaat. Maar heel zelden zijn we ons bewust van het hier en nu. 

Tijdens het mediteren word je je bewust van het feit dat je gedachten hebt, maar het is belangrijk dat je ervaart dat je je gedachten niet BENT. Verder is het doel om niet te oordelen tijdens je meditatie. Het gevolg hiervan is minder stress en spanning.

Is mediteren moeilijk?

Nee, eigenlijk is het heel simpel. Tegenwoordig zijn er apps die je kan gebruiken, zoals bijvoorbeeld “Headspace”. Een gids die je 5-20 minuten zegt wat je moet doen. Easy! Probeer het een week!

Hoe kan je beginnen met mediteren?

  1. Verwacht niets. Dan kan het niet tegenvallen.. een hele belangrijke, niet alleen met mediteren 
  2. Weet dat je het niet fout kan doen, dus alles is goed.  Ook heel fijn om te weten. Niet twijfelen dus! Nergens voor nodig. Je hebt alleen: mediteren én niet mediteren. Dus je mediteert, of je mediteert niet.. meer niet.
  3. Ga zitten/liggen hoe jij wil. Er is geen goed of fout. Gia ligt soms op de bank, soms zit ze in de tuin of het bos. Het is maar net waar ze zin in heeft en wat goed voelt.
  4. Je kan een wekker zetten voor het geval je bang bent dat je in slaap valt of over een uur nog op de grond zit. 
  5. Heb je 1 minuut per dag de tijd? Totally fine! Je kan van 1 minuut, tot uren lang mediteren. Het gaat er om dat je het doet, niet voor hoelang.
  6. Gebruik je een app? Super makkelijk. Dan hoef je niets te doen, behalve te luisteren en doen wat er gezegd wordt. Wil je geen app of (Youtube) video gebruiken? Tel dan je adem: 1 tel als je inademt, en 1 tel als je uit ademt. Je telt tot 10, of tot je de tel kwijt bent en dan begin je weer opnieuw. Jup, that’s it.
  7. Iedere keer als je merkt dat je afgeleid bent, ben je je daar bewust van, zonder er over te oordelen. Op dat moment breng je je aandacht terug naar je adem en je gaat gewoon verder met tellen/luisteren.

‘We have between 60,000- and 80,000 thoughts a day. That’s a thought every 1.2 seconds…but we are not our thoughts – we have thoughts. Just like a cell phone is not our texts…it receives texts but they are not the phone. You have thoughts but you are not your thoughts. – Davidji

Try it!

Probeer het een aantal weken iedere dag te doen. Kies een moment uit wat voor jou werkt. Gia doet het na het opstaan als ze met Buddy heeft gewandeld.

Vind je iedere dag veel omdat je een drukke agenda hebt? Vraag jezelf dan even af of je een paar minuten minder lang kan appen/tv kijken/instagrammen/facebooken/gamen?
Lukt dat? Maak dan even een paar minuten vrij voor jezelf. 

Want waarom is mediteren  nou zou goed, en wat doet het letterlijk met je hersenen?

Meditatie zorgt ervoor dat de buitenste laag (de cortex) van de hersengebieden dikker wordt. Het gaat voornamelijk om hersengebieden waarbij zelfcontrole een rol speelt. Niet geheel onbelangrijk dus, zeker als je een druk leven hebt waarin je op je voeding wil letten, wilt sporten en nog veel meer.

Verder zorgt meditatie ervoor dat de hippocampus groeit. De hippocampus heeft een belangrijke rol in het onthouden van nieuwe informatie én in het reguleren van je emoties.

Recent onderzoek toont aan dat meditatie zorgt voor pijnreductie. Enkele hersengebieden, waaronder de thalamus, laten minder neurale activiteit zien als er wordt gemediteerd. De thalamus wordt gezien als een verbindingsstation waarin informatie van de zintuigen en ander hersengebieden naar de juiste gebieden wordt gestuurd. De thalamus speelt tevens een belangrijke rol bij emoties en aandacht en filtert welke informatie binnen en buiten het lichaam belangrijk is. De verminderde neurale activiteit wil daarom zeggen dat er minder pijn ervaren wordt. Uit onderzoeken blijkt wel dat de mate, de type meditatie en de jaren van meditatie hierin een rol spelen.

Conclusie: 

Door te mediteren kan het dus zijn dat je je emoties beter kun reguleren, je concentratie verbetert en dat je (nieuwe) informatie beter kan onthouden. Daarnaast verminderd het je je stress en spanningen. Niet voor niets dat bijna alle topsporters, top acteurs en andere beroemdheden mediteren.

Voor meer info volg onze tips op social media, lees de blogs en bekijk onze video’s met de uitleg op YouTube. Heb je vragen, stel ze gerust! 

Team BHB