Koolhydraat arm eten? (met video)

0
79

In deze blog gaan we het hebben over koolhydraatarm eten. Niet omdat we vinden dat je koolhydraat arm moet gaan eten, integendeel. Maar omdat we regelmatig gesprekken hebben met mensen die vertellen dat ze koolhydraat arm eten, althans, dat denken ze.

Een tijdje terug hadden we een gesprek met iemand. Ze vertelde dat ze bezig was om weer gezonder te leven. Ze is weer gaat sporten en ze wilde haar voedingspatroon verbeteren. Ze vertelde dat ze haar maaltijden voorbereidde en een duidelijke planning heeft voor wat ze die dag gaat eten. Dit is natuurlijk een super begin,en een goede manier om je aan je voedingspatroon te houden.

Ze vertelde dat ze koolhydraat arm wilde gaan eten, omdat dat beter voor je is en omdat ze ook weer iets wilde afvallen.  Ik vroeg naar de maaltijden die ze die dag had ingepland.

Haar maaltijden zagen er als volgt uit:  

  •         Ontbijt: Yoghurt met muesli en (gedroogd) fruit
  •         Tussendoor: Appel
  •         Tussen de middag: Salade gevuld met van alles en nog wat.
  •         Tussendoor: Wortel tortilla gevuld met een eiwitrijk product zoals hüttenkäse en/kip.
  •         Avond eten: wok groenten met vlees en voor morgen avond had ze pasta van erwtenmeel.

Toen ik bovenstaande hoorde stelde ik als eerste de vraag: “In welke producten zitten volgens jou koolhydraten?” Haar antwoord; “In brood, rijst en aardappelen”.
Dit wilde ze zoveel mogelijk vermijden, want ze heeft gehoord dat dit producten zijn waar veel koolhydraten in zitten, en die moet je dus laten staan als je wilt afvallen.

Toen ze mij dit antwoord gaf was ik verbaasd, maar vooral teleurgesteld. Niet in haar, maar vooral in de maatschappij!

Hoe kan het zo zijn, dat we wel weten dat rijst en aardappelen rijk zijn aan koolhydraten, (en dat men denkt dat we daar dik van worden) maar dat de meesten niet weten dat alle plantaardige producten, koolhydraten bevatten.

Plantaardig, daarmee bedoel we alle voedingsmiddelen afkomstig van planten, waaronder groenten, volle granen, noten, zaden, peulvruchten en fruit.

Wanneer je brood, rijst en aardappelen gaat vervangen met fruit, noten en bonen eet je nog steeds koolhydraten. Wellicht denk je nu dat je minder koolhydraten eet en dat je van deze producten dus meer of ongelimiteerd kan eten. Maar vergis je niet! Erwten, bonen en fruit zijn rijk aan koolhydraten.

Wat er ook veel gezegd wordt: “Van koolhydraten word je dik, de rest kan je gewoon eten.”

Maar zo werkt het natuurlijk niet. Een calorie is een calorie, ongeacht vanuit welk product of uit welke macro dit afkomstig is. Koolhydraten houden wel vocht vast in het lichaam. Dit betekent dat als jij een aantal weken heel weinig koolhydraten eet, je inderdaad gewicht verliest. Maar helaas is dit vooral vocht en geen vet. Als je een paar dagen weer meer koolhydraten eet, zit dat gewicht er weer aan.

De verwarring en onvolledigheid over koolhydraten horen we regelmatig! Er is veel onwetendheid over voeding  en over de macro’s die het bevat

*(Macro’s, afkorting van macro nutriënten. De macro’s zijn de voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft als brand- en bouwstoffen. Tijdens de omzet van deze voedingsstoffen komt er energie vrij in ons lichaam. De macronutriënten zijn: koolhydraten, eiwitten, vetten en alcohol).

Informatie vergaren en zelf langere tijd uitproberen

Dit is wat we vaak horen als we anderen vragen stel over voeding. “Jullie weten alles zo goed, hoe kan dat toch?”.
Dat komt omdat wij ook zoekende waren en de mensen die wij om hulp hebben gevraagd niet de informatie leverde waar wij naar op zoek waren. Dus wij zijn zelf onderzoek gaan doen. We hebben enorm veel gelezen, van verschillende onderzoeken tot boeken, tot forums. We hebben veel gekeken en geluisterd naar wijze en geleerden en nu nog steeds. We hebben uren op internet gezocht naar informatie, we zijn naar lezingen gegaan, hebben opleidingen gevolgd. We hebben jarenlang onze informatie getest en uitgeprobeerd op ons eigen lichaam. En daar zijn we nog steeds mee bezig!

Ga zelf op onderzoek uit

Als je niet goed weet welke macro’s een product bevat, ga dan op onderzoek uit. Lees onze blogs, kijk onze video’s, bekijk onze posts op Instagram en Facebook. Maar kijk ook andere video’s, lees boeken en verzamel veel verschillende informatie. Probeer verschillende dingen een langere tijd uit (minimaal 6-12 weken). Kijk hoe je je voelt en hoe je lichaam reageert.

Als je meer wilt weten over producten, maak gebruik van het feit dat we in dit digitale tijdperk leven. Er zijn verschillende apps die je kan gebruiken, zo gebruiken we zelf nog regelmatig My Fitness Pall om een product op te zoeken. Wil je geen app gebruiken, zoek dan desnoods per product op Google welke voedingswaarden het bevat.

Laat je niet verleiden door alle leuke reclames, en mooie verpakkingen. Lees op de achterkant welke stoffen het product bevat en wat de macro’s zijn.

Als je groenten of fruit koopt, kijk op internet of in de app hoeveel koolhydraten een product bevat. Aardbeien en kiwi bevatten beide koolhydraten, geen vet en een klein beetje eiwit. Maar in 100 gram aardbeien zitten maar 5 gram koolhydraten en in 100 gram kiwi zitten 3 keer zoveel, namelijk 15 gram koolhydraten. Wees je dus  bewust van het feit dat alle plant-based producten koolhydraten bevatten en dat dit per product enorm kan verschillen!

Afsluiting: Moet ik nou wel of niet ‘koolhydraat arm eten’?

Als je wilt presteren en het beste uit je lichaam wilt halen adviseren wij met onze voedingsschema’s om zoveel mogelijk onbewerkte koolhydraten te eten rondom je sport moment.

Er zijn maar heel weinig producten waar geen koolhydraten in zitten. Velen verwachten het niet, maar zelfs in yoghurt en in kwark zitten (best wat) koolhydraten.

Zijn er producten zonder koolhydraten? Ja, zeker. In producten zoals bijvoorbeeld gerookte zalm en kipfilet zitten geen koolhydraten. Let wel op welke kip je neemt. In veel broodbeleg kipfilet zit ook pure suiker verwerkt. In de kipfilet voor op brood zit vaak ook meer vet dan in de gewone kipfilets. Lees dus altijd eerst de verpakking, voordat je zomaar iets in je mond stopt.

Voor meer info volg onze tips op social media, lees de blogs en bekijk onze video’s met de uitleg op YouTube. Heb je vragen, stel ze gerust! 

Let’s go! You can do it!

Team BHB