Motivatie – Is motivatie echt nodig om je doelen te behalen? Beluister hier de Podcast (ook op andere steamingsdiensten te vinden).

Wanneer er nieuwe leden langs komen in de gym vertellen ze vaak in een persoonlijk gesprek dat ze de afgelopen periode geen motivatie hebben gehad en eigenlijk weer opzoek zijn naar motivatie ..

Maar wat is motivatie en is het realistisch om te denken dat je altijd gemotiveerd zal zijn?

Je hebt twee soorten motivatie. Je hebt intrinsieke motivatie, dat komt van binnen. Je bent gemotiveerd door de activiteit zelf, leren om te leren.

Je hebt ook extrinsieke motivatie: leren omdat er iets van je verwacht wordt zoals bijvoorbeeld op school. Dan wordt je beloond als je het ‘goed’ hebt gedaan. Je leert bijvoorbeeld voor een toets, omdat je dan een goed cijfer haalt of omdat je je examen wilt halen.

Motivatie: Is datgene wat een individu tot een bepaald gedrag drijft. Daarbij zijn er verschillende factoren die motivatie beïnvloeden.

Motivatie: Dat gevoel dat je soms hebt. Opeens voel je de motivatie en heb je zin om gezond te eten, te sporten en jezelf te pushen om je doelen te halen. Soms komt het door wat je ziet bij anderen, door een motivatie video, of door iets anders dat je motiveert.

Op zo’n moment voel je je gemotiveerd. Vaak stellen we op zulke momenten doelen voor onszelf op. Bijvoorbeeld een streef gewicht met daaraan gekoppeld een manier van eten, of je wilt gaan trainen en je schrijft je in voor een sportprogramma.

Dit gaat een paar weken goed, totdat het motivatie gevoel weer weg is.. Wat dan? Wat is het verschil met anderen die wél doorgaan. Hebben zij meer motivatie?

Het antwoord is: Nee.

Niemand is altijd gemotiveerd. Niemand is iedere keer gemotiveerd om midden in de winter, als het koud is om 05.00 uur op te staan en een workout te doen. Niemand is gemotiveerd om iedere dag gezond te eten of een bepaalde hoeveelheid aan te houden. Niemand is gemotiveerd om zichzelf iedere keer weer te pushen tijdens een gymsessie.

Het is wat men doet om het gewenste doel te bereiken. Er wordt niet over nagedacht of ze wel of geen zin hebben. Ze doen het, punt.

Dan hebben we het niet meer over motivatie, maar over discipline en structuur?

Het antwoord: Ja, alleen ‘motivatie’ is niet genoeg.

Wat je nodig hebt is zelfdiscipline. Het komt van jezelf, van jou. Net als intrinsieke motivatie, komt het uit jezelf. Het komt van jouw keuze om gedisciplineerd te zijn, wanneer je er voor kiest om beter te zijn en beter te worden.

Als je denkt dat je nog niet gedisciplineerd bent is dat omdat je nog niet hebt gekozen om gedisciplineerd te zijn. Omdat je het nog niet hebt gecreëerd in je leven. Je bent nóg niet gedisciplineerd.


Discipline is een skill, je kan het oefenen en je kan het leren.Je kan gedisciplineerd worden.


Die keuze maak jezelf.

Wat is belangrijk hierin en hoe kan je deze discipline ontwikkelen?

Creëer een dagelijkse structuur.  Je dagelijkse gewoonten, je habits. Het strijden van iedere dag én vervolgens die dag winnen.

Iedereen die discipline heeft zal zeggen dat het niet makkelijk is. Dat je er voor moet vechten en dat het niet altijd gaat zoals je wilt. Maar een dagelijkse structuur, je dagelijkse habits, die helpen je om de dingen te doen, op dagelijkse basis, die nodig zijn om je doel te behalen.

Wil je meer structuur, maar weet je niet waar te beginnen? Begin dan met de BHB Lifestylemovement. (klik voor de uitgebreide uitleg hierover). Tijdens de movement doe je iedere dag een aantal taken, dag in dag uit, 12 weken lang. Dit doe je voor jezelf, voor niemand anders.

Omdat je met jezelf afspreekt dagelijks alle taken te doen, zal je discipline gaan ontwikkelen. Je hoeft er niet over na te denken. Je hoeft niet te denken of je  ‘zin hebt’ om te gaan trainen. Je hoeft er niet over na te denken of je zin hebt om een goede maaltijd voor jezelf klaar te maken.

Je doet het, omdat dat is wat je moet doen, om je doel te behalen. Er over nadenken, er over klagen, er over zeuren, helpt niet. Het zorgt er alleen voor dat je het nog moeilijker en minder leuk voor jezelf maakt.

-Je doet het omdat je weet, dat je het moet doen om je doel te behalen.
-Je doet het omdat je het op je lijstje hebt gezet voor vandaag.
-Je doet het omdat je aan de BHBLSM mee doet en deze wilt afmaken.


Je doet het omdat je een structuur voor jezelf creëert en omdat je meer discipline wilt ontwikkelen.

En…soms heb geen zin en ben je moe. Wat dan?

Dan ga je toch naar de gym om te trainen. Goed zo. Dat is wat je hoort te doen om te doel te halen.

Maar de gedachten over dat je geen zin hebt, moe bent of het koud hebt? Deze deel je niet met anderen. Deze houd je voor jezelf.

Het gevoel wordt groter als je het uit spreekt. Daarnaast beïnvloed je anderen negatief met jouw negatieve gedachten. Dat is vast en zeker niet je doel, maar dat is wel wat er gebeurt.

Dus ga niet, als je binnen komt in een omgeving waar getraind wordt en waar mensen aan hun doelen werken, klagen en zeuren omdat je geen zin hebt, omdat je moe bent, omdat je het koud hebt..

Anderen hebben het wellicht net zo zwaar als jij en proberen hun focus te verleggen. Weer anderen zijn juist wel gemotiveerd en zitten niet te wachten op negativiteit.

Houd het voor jezelf. Het doet er niet toe, want je komt trainen. Je gaat trainen.

Na de training ben je voldaan en trots op jezelf en heb je een goed gevoel. Het gevoel dat je alles aankan, een gemotiveerd gevoel, een trots gevoel, gelukzaligheid. Je voelt je zelfverzekerder, voldaan, blij, sterk, gedisciplineerd!

Dat is goed, dat wil je bereiken. Iedere dag opnieuw. De ene dag is het  makkelijker dan de andere dag. Maar juist omdat je het dag in dag uit doet, bouw je de discipline op en zal je merken dat je niet altijd motivatie  nodig hebt om (door te) gaan.

Tip:
Vind je discipline een tof onderwerp, lees dan de boeken van Jocko Willink. Een makkelijk boek om mee te starten is: Discipline queals freedom field manual : By Jocko willink  

#buildinghealthybodies #weareBHB

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in