Hoe Rebecca haar lifestyle 180 graden gedraaid heeft

0
531

Als kind was ik altijd al sportief, noem een sport en ik heb erop gezeten. Turnen, dansen, kunstschaatsen, judo, paardrijden, schoonspringen, kickboksen etc. Turnen en dansen zijn toch wel de 2 sporten welke ik serieus en op niveau heb beoefend. Omdat ik op mijn 7e al begon met sporten en midden in mij groei soms wel 15+uur per week trainde kreeg ik heftige knie klachten. Op mijn 14e  werd chronische Osgood schlatter geconstateerd. Dit is een ziekte waarbij er pijn optreedt op de plaats van de aanhechting van de kniepees aan het scheenbeen. Hierbij ontstaat er een zeer gevoelige bobbel op het scheenbeen net onder de knie. De pijn werd op mijn 15e zo ondragelijk dat ik besloot een punt achter mijn sporten turnen en dansen te zetten. 

Vanaf toen ging het eigenlijk “berg afwaarts” dat jonge gezonde meisje raakte in de pubertijd en begon met roken. Ondanks ik in de sportklas zat op de middelbare school rookte ik stiekem achter het gebouw met een paar klasgenoten. De jaren gingen verder en sporten was een ver van mijn bed show. Ik rookte regelmatig jointjes en ging elk weekend stappen met de meiden. Op zo een avond gingen er zo 7 glazen Jack Daniels Cola doorheen plus een paar shotjes. De nacht sloten we vaak af rond 05:00uur met een dikke vette kapsalon en dit herhaalde zich elk weekend. Tot ik het zat was!

Mijn mooie strakke lichaam zoals ik dat altijd gewend was, was niet meer. Ik besloot weer te gaan sporten en schreef me in bij de sportschool om de hoek. Hier volgde ik een paar lesjes zoals Zumba, Bodypump en boksen, maar helaas constateerde ik al snel dat ik hier niet heel blij van werd. Het voelde meer als een verplichting dan dat ik er plezier in had. Mijn partner Shane deed aan Crossfit en vroeg mij al meerdere malen een proefles mee te doen. Na 80 keer zeuren dacht ik “ach laat ik het maar een kans geven”.

2015 – Bij mijn eerste Crossfitles werd ik meteen op mijn plek gezet. Ik was zo niet fit! Maar wat vond ik dit leuk. Er zaten veel turn/gymnastics elementen in welke mij meteen goed lagen. In de 2 jaar tijd van Crossfit ben ik gestopt met roken, mijn wekelijkse feestjes/drinksessies waren ook niet meer vanzelfsprekend en ik voelde me fitter dan ooit. Na 2 jaar Crossfit kwam ik er achter dat ik de krachtonderdelen het leukste vond. Burpees en rennen? Nee niks voor mij! Doe mij maar zware squats of strictpresses. Mijn Crossfitcoach vond dat ik aanleg had voor gewichtheffen en adviseerde mij om puur alleen te focussen op weightlifting. Ik gaf dit een kans.

2017 – In september 2017 startte ik met gewichtheffen. Ik was in de basis redelijk sterk maar mijn techniek was nog ver te zoeken. Mijn pr’s op dat moment waren 45kg in de snatch en 63kg in de  clean and jerk. Ik begon met een gewichthefschema van 8 weken van Catalystathletics. Mijn gewichthef coaches Jesset en Deniz gaven mij veel tips op het gebied van techniek. Omdat ik mijn kracht en techniek nu goed samen wist te combineren vlogen de pr’s elke week de zaal uit en de inschrijving voor mijn eerste wedstrijd was een feit. November 2017 behaalde ik de 4e plaats op mijn eerste wedstrijd, met een snatch van 58kg en een clean and jerk van 75kg kwalificeerde ik mij ook meteen voor het NK 2018. Ik stond totaal perplex, maar nu kon ik niet meer stoppen toch? Ik viel als een blok voor de sport en trainde 6 dagen per week keihard.

Op mijn eerste NK behaalde ik de eerste plaats en kreeg ik de titel Nederlands Kampioen. Deze adrenalinekick werkte als een soort drugs op mij en ik verlangde naar meer. De jaren vorderde en ik bleef hard trainen, wedstrijd na wedstrijd, trainingsblok na trainingsblok. Mijn pr’s bleven stijgen en mijn wedstrijden verliepen vaak met podiumplekken als resultaat. Mijn huidige gewichtsklasse was destijds -71. Dit betekend dat je lichaamsgewicht tussen de 64kg en 71kg moet zitten. Toch voelde ik mij niet optimaal in de -71 klasse en besloot een gewichtsklasse omlaag te gaan (-64). Bij gewichthefften werken ze met Robi punten, dit is een puntensysteem om alle gewichtsklasses met elkaar te kunnen vergelijken. Hoe meer kilo totaal je voor je gewichtsklasse tilt hoe hoger je Robi punten. Mijn Robi punten zouden aanzienlijk hoger zijn als ik een gewichtsklasse omlaag zou gaan.
 

#hardworkworks

2019 – Eind dit jaar kwam BHB in mijn leven. In samenspraak met mijn voedingscoach Gia en gewichthefcoach Deniz besloten wij om een gewichtsklasse omlaag te gaan zonder krachtverlies.
Dit zou betekenen dat ik heel geleidelijk en stabiel moest afvallen. Mijn wekelijkse NewYork pizza verslaving werd vervangen door de heerlijke gezonden BHB pizza’s en ik ging het afval avontuur aan. Dit was zeker niet makkelijk! Het vergt veel discipline (vooral rond de feestmaanden). Maar waar een wil is, is een weg. Ik zorgde dat ik voor elke dag mijn bakjes van te voor geprept had. Als ik dit deed was de verleiding om iets anders te eten ook vele malen kleiner. Goed plannen is het halve werk bij het werken naar een doel. Mijn partner Shane en Gia waren mijn grootste steun in deze periode. In de loop der weken viel ik heel geleidelijk af en ondanks ik in een klein calorie te kort zat had ik genoeg energie voor mijn pittige trainingen.

De dag van de wedstrijd was aangebroken en ik woog 63 kilo. Doel bereikt!

De wedstijd zelf liep voorspoedig met een snatch van 73 en c&j van 90 behaalde ik de eerste plaats. Dit zijn de gewichten welke ik ook gemiddeld in de -71 klasse tilde. 

Video is van het NK begin 2020

November 2020 – Nu ben ik ondertussen al weer 31 jaar, geen jonge puppy meer maar ik voel me 100 keer fitter en sterker dan die griet van 18!
Met mijn lichaam ben ik zelfverzekerder dan ooit. Trots op mijn gespierde benen en mijn definitie op mijn buik en armen, voor mij zijn dit de “tattoos” voor al het harde werk en de doorzettingsvermogen van de afgelopen jaren.

Ben ik nu klaar? Hell no! Ik zit nu in het selectie team van team NL. Ik zou hier heel graag een A-status in willen krijgen en met als droom mij willen kwalificeren voor het EK. Mijn huidige pr’s zijn momenteel een snatch van 77 en clean and jerk van 96. Ik moet een totaal van 177 neerzetten in de -64 op een officiële wedstrijd om mij te kwalificeren voor het EK. Ik kom nu dus nog 4kg te kort. Wat een klein beetje lijkt, maar in de gewichthef wereld een hele hoop is en vooral op een officiële wedstijd met alle technische regels. Werk aan de winkel dus! Samen met mijn huidige gewichthefcoach Frank van MLAB werken wij nu naar dit doel. Ondanks de tegenslagen van mijn knie blessures, de situatie waarin we nu in verkeren wereldwijd en privé tegenslagen geef ik niet op en blijf ik vechten. Opgeven staat niet in mijn woordenboek en we gaan door tot het doel behaald is.

Sommige mensen kennen mij wellicht al en weten dat ik aardig actief ben op mijn social media; Instagram en FB. Mijn doel hiermee is om mijn passie en weightlifting verhaal te delen met andere, maar vooral om de realiteit te tonen. Nee ik haal niet elke dag een PR, nee ik zie er niet altijd prachtig uit tijdens een lift. Daarom maak ik een screenshot van mijn 6dubbele onderkinnen en deel dit graag nog als een close-up. Al dat perfecte gedoe van de cliché fitgirls op social media moet is stoppen! Vaak zijn ze ook veel te dun en ongezond, dit is een slecht voorbeeld voor alle jonge meiden in Nederland. Ik wil niet zeggen dat mijn manier “de” manier is, maar ik probeer wel te laten zien dat het belangrijk is om voldoende te eten als je hard sport en ook dat het niet erg is als er dingen mis gaan en dat het leven wel is tegen kan zitten. Maar als je blijft vechten voor jouw eigen dromen en doelen en niet op geeft, kom jij er ook! Ook hoop ik dat ik het cliché gegeven dat vrouwelijke vrouwen geen zware gewichten kunnen tillen kan doorbreken. Ik hoop dat ik een bewijs kan zijn dat een vrouwelijke vrouw zeker wel vrouwelijk en sexy kan zijn ongeacht de vele kilo’s die getild worden. Dus laten we samen met ze alle dat “perfecte” fitgirl plaatje is doorbreken en een stukje laten zien van de echte realiteit!

Benieuwd naar het vervolg van mijn verhaal? Volg mij dan op @Rhlo op Instagram. Bedankt voor het lezen van mijn verhaal en vergeet niet te geloven in jezelf! Als ik het kan, kan jij het ook! Wil je ook voedingschema’s van BHB met of zonder coaching? Die kan je hier online bestellen. Voor vragen mag je me altijd berichten via mijn Instagram.

XOXO

#BUILDINGHEALTHYBODIES #BHBATHLETE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here