Fix it – Knie voorbij je tenen tijdens de squat

*DEZE POST KAN WAT MEER EMOTIE BEVATTEN DAN DE GEMIDDELDE POST! #sorrynotsorry Post @virgilfkool

Waar ik me over verbaas, is dat ik bijna wekelijks het volgende hoor:
‘Het is toch niet goed voor je knieën om ze voorbij je tenen te laten gaan tijdens het squaten? Dat zei mijn personal trainen/fitness instructeur/fysio.’

JA, Juist wel.JE SQUAT MET JE KNIEËN VOORBIJ JE TENEN! EN JA, DAT IS HOE HET MENSELIJK LICHAAM HOORT TE BEWEGEN.

Mensen die bij je komen om te sporten, of die bij je komen met hun klachten, vertrouwen je. Ze verwachten dat je weet waar je het over hebt en dat dat je ze helpt hun lichaam zo optimaal mogelijk te laten functioneren.

Ik weet niet waar de vele gedachten vandaan komen dat het schadelijk is om met je knieën voorbij je tenen te bewegen tijdens een squat. Kijk eens naar ALLE kleine kinderen. Kijk hoe ze bewegen en hoe ze zonder moeite uren in de squat positie zitten. Kijk naar de top powerlifters/weightlifters/crossfiters en hoe zij in een squat zitten!

Velen van ons kunnen simpelweg geen goede squat uitvoeren, omdat de mobiliteit verre van optimaal is. Dit komt door het zitten, het hangen op de bank of achter de computer en te weinig beweging.
Alle kinderen zijn nog soepel. Wij volwassenen zijn in de loop van de tijd al verpest en we moeten er nu veel tijd en energie in steken om onze mobiliteit te optimaliseren.

Suat tips:

– Zorg dat de enkel mobiliteit/flexibiliteit en stabiliteit goed is.
– Zorg dat de heup mobiliteit/flexibiliteit en stabiliteit goed is.
– Zorg dat de rug niet te stijf en goed doorbloed is + voldoende mobiliteit/flexibiliteit en stabiliteit heeft om zo recht mogelijk te blijven.
– Zorg dat de schouder mobiliteit/flexibiliteit en stabiliteit goed is.

Doe eventueel dagelijks stretch oefeningen voor bovenstaande lichaamsdelen. De oefeningen hoeven niet lang te duren. Iedere dag 10-15 minuten is fine.

Maak nog even geen gebruik van fancy spullen, zoals lifting shoes. Vermijd gewichten onder de hielen en dat soort aanpassingen. Zorgt eerst een goede squat op blote voeten kan. Je basis is het belangrijkste. Vanuit hier kan je door werken, zwaarder gaan liften. Vervolgens kan je experimenteren met bijvoorbeeld lifting shoes, een riem etc.

Viel wel mee toch de emotie?

Volg onze tips, lees de blogs en bekijk de video’s. Laat ons over een tijdje weten hoe je je voelt en wat er allemaal is veranderd ten opzichte van je gezondheid. Heb je vragen, stel ze ons gerust! 

@buildinghealthybodiesonline #buildinghealtybodies #BHB

Team BHB