Hoor jij wel eens van je coach of iemand anders dat je knieën naar binnen vallen tijdens een squat? En dat je knieën naar buiten “moet” drukken? Oke, dan is deze post voor jou!

Wanneer je knieën naar binnen vallen, leidt dit tot inefficente squats en snellere vermoeidheid. .
Uitleg: Als je knieën naar binnen vallen tijdens een squat kan dit een reden zijn dat je glutes niet sterk genoeg zijn, of dat ze niet goed geactiveerd en gecoördineerd worden tijdens je squats. Het kan ook zijn dat je liezen te stijf zijn. Of, als je pech hebt misschien wel beide!

De ideale positie is dat je knie in lijn is met je voeten. Zoals op de foto’s hierboven wil je dat je knieën over je voeten heen gaan tijdens een squat. Op deze manier kan je het meeste uit je squat halen.  Dus: laat je knieën niet naar binnen vallen, maar druk ze ook niet te ver naar buiten!

MAAAAAR!! 🆘Er zijn genoeg elite crossfiters, powerlifters en olympische weightlifters waarbij dit nog steeds gebeurt. De knieën vallen of naar binnen, of extreem naar buiten. Vergelijk je zelf hier niet mee! Dit zie je vaak in de extreme 1rm lifts. Als zij een airsquat doen, of backsquats in training, dan zie je pas hoe zij echt squaten. Sommige kunnen meer kracht genereren als de knieën naar binnen vallen of extreem naar buiten worden gedrukt, maar wees je er bewust van dat dit atleten zijn die er alles voor over hebben om te winnen. .

Wij gaan altijd uit van een personen die nog niet weet wat zijn ideale sqaut positie is.

DUS, KLEINE OPSOMMING:
1.Train je glutes (boooottty gainzzz)
2.Stretch je liezen (een LICHTE stretch van 30 seconden per been is voldoende)
3.Activeer je glutes als je gaat trainen (hip bridges, lateral band walks, goodmornings, ktbs, single leg hip bridges.)
4.Knijp met je voeten in de vloer als je gaat squaten (het gevoel hebben dat je iets wilt oppaken)
5.Film je zelf, en kijk het terug en stuur het desnoods door naar ons. 😇

Als je iets niet weet, of niet zeker weet, stuur ons dan een berichtje.🙏 Foto’s, filmpjes en vragen kan je gewoon opsturen. Wij checken het, en geven je feedback.

Tag je gymbuddy die deze post nodig moet lezen! 💪

Team BHB