Dezelfde hoeveelheid calorieën – Een hele maaltijd vs ‘een handje noten’

0
398

Dezelfde hoeveelheid calorieën – Een hele maaltijd vs ‘een handje noten’

Deze foto is bedoeld om je bewust te laten worden van de hoeveelheid calorieën in bepaalde voeding én de volume ervan.

Welke van de twee opties kies je? Een handvol noten, of een helemaal maaltijd? Dat ligt aan je doel en natuurlijk hoeveel trek je hebt.

1. Een handje gemengde noten van 60 gram
– 422 calorieën
Hap je tussendoor lekker snel weg

2. Een maaltijd met twee eieren, blauwe bessen, sla, olijfolie, komkommer en wat walnoten
– 440 calorieën
Een bord vol, je zit aan tafel en neemt de tijd om het rustig op te eten


Aankomen of afvallen?
Als je wilt aankomen of afvallen, in beide gevallen zijn noten en pindakaas een prima optie. Wil je graag afvallen, kijk dan uit met deze ‘gezonde tussendoortjes’. In een kleine portie zitten al snel veel calorieën. Deze kan je niet ongelimiteerd eten omdat noten ‘gezond’ zijn, als je graag wilt afvallen.

*Volg je onze voedingsschema’s? Dan staat er precies in je schema hoeveel vetten je per maaltijd moet eten. Heb je nog geen eigen voedingsschema’s, maar wil je deze wel graag? Ga dan naar www.bhbonline.nl en bestel jouw op maat gemaakte voedingsschema’s!

Aankomen
Noten zijn een bron van goede vetten, vitamine en mineralen. Maar ze zijn ook rijk aan calorieën, dus wees je daar van bewust. Als je wilt aankomen is het dus super makkelijk om op deze manier snel meer goede calorieën binnen te krijgen, zonder dat je een hele ‘maaltijd’ moet eten.

Als je wilt aankomen zal je merken dat je meer moet eten dan dat je normaal doet als je stabiel op gewicht bent. Je zal regelmatig een ‘vol’ gevoel hebben.  Als je merkt dat je snel vol zit, probeer dan de volume van de maaltijd te verkleinen en kies calorie rijke producten zoals bijvoorbeeld noten, notenboters zoals pindakaas en vetter vlees zoals entrecote of spek.

Afvallen
Als je wilt afvallen, adviseren we je om groenten zoals bijvoorbeeld komkommer, tomaatjes, paprika en selderij als ‘tussendoortje’ te eten. Wees extra voorzichtig met de hoeveelheid noten en notenboters, zoals pindakaas. Ons advies is om de hoeveelheid af te wegen (in de begin periode), zodat je niet onbewust veelte veel calorieën binnen krijgt.

*Let op: Bewerkte noten kunnen ook suiker bevatten, of allerlei ‘natuurlijke smaakstoffen’. Kijk altijd eerst op de verpakking om te lezen wat voor soort toevoegingen er zijn gebruikt.