Je doet 5 dagen je best om gezond te eten. Je bent je bewust van de hoeveelheden en je eet zoveel mogelijk onbewerkt.
De andere 2 dagen in het weekend houdt je er niet zoveel rekening mee. Je let niet op het soort voeding, en ook niet op de hoeveelheden. Je moet nog wel een beetje van het leven kunnen ‘genieten’. Dit wordt ook wel de 5/2 regel genoemd.

Als je tevreden bent met hoe je er uit ziet, en je voelt je goed. Prima. Dan werkt dit voor jou blijkbaar erg goed! Fijn. 

Maar wist je dat deze manier voor de mensen die willen afvallen en niet zo tevreden zijn over hun lichaam, deze aanpak niet zo goed werkt? Deze 2 dagen kunnen je progressie van de hele week teniet doen.
De 5-2 regel wordt helemaal uit zijn verband getrokken en het wordt 5 dagen gezond eten, en 2 dagen he-le-maal los in het weekend. Maar dat is niet de bedoeling..

Het volgende herkennen jullie vast wel: 

Maandag begin je met frisse moed aan je gezondere lifestyle. Je doel is om de komende periode een paar kilo’s af te vallen. Verder wil je je fitter voelen, beter slapen en meer energie hebben. 
Je eet gezonde maaltijden, je gaat ‘s avonds sporten, en zelfs redelijk op tijd naar bed. Dinsdag lukt het gezonde eten ook nog prima. Op woensdag kijk je uit naar het weekend, je hoeft nog maar 2 dagen te werken. Je hebt al drie dagen geen ongezonde tussendoortjes genomen en je hebt op je porties gelet. Je bent trots op jezelf, en de gezonde maaltijden smaken prima. 

Maar… stiekem zagen die muffins van je collega er ook wel verleidelijk uit. Je vraagt jezelf af of je er ook ééntje zou nemen. Nee, je sluit een deal met jezelf. De hele week gezond blijven eten en in het weekend mag je een muffin halen als traktatie. Voor nu zeg je tegen jezelf: “Nog even doorzetten!”

Yes, het is vrijdagmiddag, lekker naar huis. Eindelijk weekend!
Tijd om leuke dingen te doen met familie en vrienden, of gewoon even helemaal niks. En omdat je zo gezond heb gegeten de hele week, kan je in het weekend wel wat ongezonds nemen, toch? Je hebt die muffin nog te goed.

De week voorbij, het is weekend. En nu?

Eigenlijk waren de afgelopen 5 dagen best wel goed, je voelde je goed en fit. Maar aan de andere kant vond je het pittig, en…je hebt jezelf die muffin beloofd. Zaterdag, aan het einde van de ochtend, trakteer je jezelf op een muffin bij de koffie. Heerlijk! Maar dit smaakt naar meer. 

Tussen de middag loop je door de stad en zie je een kraam staan met verse frites. Dat kan wel, want je hebt de hele week zo goed je best gedaan. Je neem een grote puntzak frites, met mayo en en satésaus. Echt lekker!!

Nadat je thuis bent gekomen heb je wel zin om even gezellig te zitten, of misschien ga je nog wel op bezoek of uit eten. Tijdens het eten geniet je volop van de wijntjes, biertjes en lekkere voorgerechten. Verder neem je lekkere bijgerechten zoals stokbrood met kruidenboter, een heerlijk hoofdgerecht en natuurlijk een toetje. Ach, nu kan het wel, het is weekend. En.. je hebt de hele week op je voeding gelet. Die ene dag maakt dan toch niets uit?

Zondag ochtend: Even  lekker lui ontbijten, croissantje? Of een gebakken ei met spek? Of allebei? We horen je denken: “Moeten we dat wel doen?” Ach.. je leeft maar 1 keer. Morgen is het weer maandag, dus dan kan je weer beginnen  met ‘gezond’ eten. 
Dit zelfde excuus gebruik je ook als je in de middag langs familie gaat en daar van alles op tafel staat. Een paar uur later kom je thuis en zit je vol, maar eigenlijk moet je nog ‘avond’ eten. Iets bestellen dan maar? En we weten allemaal dat dit geen salade zal zijn…

Zoals je ziet heb je aardig wat bewerkt voedsel naar binnen gewerkt. Het nadeel is alleen dat je veel meer calorieën binnen hebt gekregen dan je denkt. En ja, dit heeft invloed op je afvalproces.

Hoe werkt dat precies?

Je hebt 5 dagen gezond gegeten en per dag 200-500 calorieën onder je behoefte gegeten omdat je wilt afvallen. (Athans, we hopen dat je geen crash dieet volgt). Als je dit meerdere weken achter elkaar volhoud, zal je langzaam afvallen en je vetpercentage verlagen. 
Maar door in het weekend meer dan 500-1000 calorieën boven je verbruik te zitten, krijg je al die calorieën die je de hele week gespaard, net zo makkelijk weer binnen.

Misschien krijg je zelfs nog wel meer calorieën binnen, omdat je deze twee dagen veel meer eet omdat het ‘mag’. Het is weekend!! Je hebt de hele week gezond gedaan en al het lekkers links laten liggen. Maandag begin je weer, dus je geniet er nu nog maar even van… en je neemt nog een extra muffin.

*Natuurlijk is het goed dat je 5 dagen zoveel mogelijk onbewerkt en gezond eet. Maar als je doel is om af te vallen, moet je zorgen dat je over de langer termijn minder calorieën eet dan je verbruikt.

Het resultaat blijft uit. Je ziet weinig verandering in je lichaam, en dat terwijl je steeds 5 dagen per week zo hard je best doet. Wat heeft het dan voor zin om 5 dagen gezond te ete en op je porties te letten als het toch “niet werkt”.
Zo val je terug in een nog ongezonder eetpatroon. Nog steeds ontevreden, omdat je je doel niet hebt behaald.

Wat we iedereen op het hart willen drukken, is dat we het zooooo zonde vinden, dat je jezelf toelaat om in 2 dagen al je harde werk van 5 dagen te verpesten!! Deze 2 dagen doen er toe!! Het weekend is nét zo belangrijk als alle andere dagen in de week. Als je je doelen wilt halen, zal je daar langere tijd 100% voor moeten gaan. En als je het 5 dagen kan, dan kan je het ook 10 dagen. Dan kan je het ook een aantal weken achter elkaar!

Dus ook in het weekend, ook tijdens verjaardagen van collega’s en ook tijdens een dagje weg. Let op op dat je de juiste aantal calorieën binnen krijgt. 

Tip:

Je kan er wel voor kiezen om in het weekend je macro’s uit iets andere producten te halen, bijvoorbeeld door een ijsje te eten als je daar zin in hebt. Maar zorg ervoor dat je die macro’s en calorieën mee rekent. Zo voorkom je dat je teveel calorieën eet en blijft afvallen.

Voorbeelden:
Een Solero bevat: 100 calorieën: 20 gram koolhydraten, 1 gram eiwit, en 1 gram vet. 
Een bakje naturel of paprika chips van 30 gram gram bevat: 150 calorieën: 15 gram koolhydraten, 8 gram vet, en 1 gram eiwit.

Dat valt best mee hé?

Het gaat ten alle tijden om portiecontrole.

Door op deze manier met voeding om te gaan, zal je merken dat je je niet meer schuldig voelt nadat je iets ‘ongezonds’ hebt gegeten. Je kan genieten van al het gezonde eten, maar ook van af en toe iets lekkers zonder dat dat je progressie in de weg staat. Je wordt namelijk niet dik van ongezond eten maar van teveel calorieën. 

Zijn de voorbeelden in deze blog herkenbaar, maar weet je niet hoe je het moet aanpakken? Stuur ons dan een bericht en we zullen je helpen om het afvallen en het op de lange termijn gezonder en fitter leven, te laten slagen! 

Let’s go! You can do it!

Team BHB